Kilpailun järjestäjälle

Mitä asioita kilpailun järjestäjän tulee huomioida kilpailua järjestäessään? Tähän osioon olemme koonneet oppaan kilpailun järjestäjälle.

Varikko
  • Varikko on riittävän suuri ja kovapohjainen.
  • Onko varikolla yöpymismahdollisuus?
  • Saadaanko varikolle sähkö ja vesi?
Ilmoittautuminen
  • Ilmoittautumispiste on säältä suojattu.
  • Ilmoittautumisessa on riittävästi toimitsijoita.
  • Jokaisen kilpailijan numero ja luokka tarkistetaan sekä annetaan ajanottoponderi.
  • Kilpailijalta otetaan allekirjoitus ilmoittautumisen yhteydessä (koronatilanne huomioiden tästä voidaan poiketa).
Katsastus
  • Huolehditaan, että katsastuspisteellä on riittävästi toimitsijoita.
  • Kilpailijan pyörä on tarkastettava sekä verrattava runkonumeroa papereissa olevaan. Tärkeää on myös tarkastaa kypärä ja suojavarusteet!
  • Kilpailijalla olevan liikennevakuutuksen voimassaolo on tarkistettava.
Lähdön odotusalue
  • Lähdön odotusalueella on selkeät merkinnät rankingin mukaan.
  • Alueella on riittävästi toimitsijoita ohjaamassa ja valvomassa, että kilpailijat siirtyvät lähtöön oikeassa järjestyksessä.
Lähtö
  • Lähtösuora on oltava riittävän pitkä eikä heti lähdön jälkeen saa syntyä sumppukohtia.
  • Heti lähdön jälkeen ei voi olla hyppyriä.
  • Kilpailun johtaja antaa lähtöalueen toimitsijoille ohjeet, miten lähtö ja lähdönjärjestely toteutetaan.
  • Kilpailijoille on kerrottava, miten lähtö toteutetaan (montako lähtömerkkiä jne).
Reitti
  • Reitti on merkittävä selkeästi ja turvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen.
  • Kilpailun järjestäjän on varmistuttava, että reitillä on riittävästi ns. nollapyöriä sekä mönkijöitä varmistamassa kilpailun turvallisuutta.
Ratavarikko
  • Ratavarikon vähimmäiskoko on 35 metriä * 25 metriä.
  • Ratavarikko on rakennettava niin, että vauhti ei pääse nousemaan ajokäytävillä.
  • Hidasteiden materiaalina voi käyttää esimerkiksi renkaita, joista voi tehdä shikaaneja hidastamaan vauhtia.
  • Varikon alustan pohjaksi suositellaan olevan kova.
  • Varikolla on riittävästi toimitsijoita valvomassa toimintaa sekä kirjaamassa mahdolliset rikkeet ylös kilpailun johtajalle toimitettavaksi.
  • Varikolle saapuminen ja sieltä poistuminen on rakennettava turvalliseksi.
  • Erillisen tankkauspisteen järjestämistä suositellaan. Tankkauspiste on noin 30 metriä pitkä alue radan sivussa ja sitä voidaan käyttää vain tankkaamiseen. Tankkauspisteelle suositellaan lippusiimaa kilpailijan ja tankkaajan välille.
  • Kilpailija voi valita huoltoalueen ja tankkauspisteen väliltä ja pysähtyä jommalla kummalla.
  • Tankkauspisteen huoltomaton järjestäminen on kilpailun järjestäjän vastuulla.
Turvallisuus
  • Kilpailulle on laadittava asianmukainen turvallisuussuunnitelma, joka on toimitettava alueen pelastuslaitokselle vähintään 14 vuorokautta ennen kilpailua.
  • Kilpailupaikalla tulee olla lääkäri ja ambulanssi.
Ajanotto
  • Maalilinja on merkittävä selkeästi eikä se saa sijoittua hyppyrille.
Tulokset
  • Tulokset on julkaistava heti tulosten valmistuttua.
Palkinnot
  • Luokittain on palkittava vähintään kolme (3) parasta.
Muut asiat
  • Kaikille kilpailijoille on lähetettävä sähköpostilla ohjeet kilpailun kulusta ilmoittautumisen päätyttyä. Ohjeista pitää ilmetä mm. kilpailun aikataulu, lähtöajat/luokka ja yhteystiedot mahdolliseen osallistumisen peruuttamiseen. Peruutukset olisi suositeltavaa tehdä suoraan Mottiin.
  • Kilpailijan tekemä ilmoittautuminen on tarkistettava Motista hyvissä ajoin. Erityisesti on tarkistettava, että onko kilpailijalla oikea luokka ja numero!
  • Kilpailuun liittyvät asiakirjat, kuten lupadokumentit, tulokset ja tuomariston pöytäkirjat liitteineen, on vietävä Mottiin heti niiden valmistuttua.
  • Kilpailun valvoja on pidettävä ajan tasalla kilpailun järjestelyistä.
  • Tuomariston kokouksiin varattava riittävän iso, lämmin ja säänkestävä tila.
  • Tuomariston sihteeri oltava kilpailun johtavien toimitsijoiden käytössä kokouksissa.

Tukea viestintään ja tiedotukseen

Tutustu tarkemmin klikkaamalla tästä

Lajisäännöt

Cross Countryn lajisäännöt