Mitä asioita kilpailun järjestäjän tulee huomioida kilpailua järjestäessään? Tähän osioon olemme koonneet oppaan kilpailun järjestäjälle.
Varikko
- Varikko on riittävän suuri ja kovapohjainen.
- Onko varikolla yöpymismahdollisuus?
- Saadaanko varikolle sähkö ja vesi?
Ilmoittautuminen
- Ilmoittautumispiste on säältä suojattu.
- Ilmoittautumisessa on riittävästi toimitsijoita.
- Jokaisen kilpailijan numero ja luokka tarkistetaan sekä annetaan ajanottoponderi.
- Kilpailijalta otetaan allekirjoitus ilmoittautumisen yhteydessä (koronatilanne huomioiden tästä voidaan poiketa).
Katsastus
- Huolehditaan, että katsastuspisteellä on riittävästi toimitsijoita.
- Kilpailijan pyörä on tarkastettava sekä verrattava runkonumeroa papereissa olevaan. Tärkeää on myös tarkastaa kypärä ja suojavarusteet!
- Kilpailijalla olevan liikennevakuutuksen voimassaolo on tarkistettava.
Lähdön odotusalue
- Lähdön odotusalueella on selkeät merkinnät rankingin mukaan.
- Alueella on riittävästi toimitsijoita ohjaamassa ja valvomassa, että kilpailijat siirtyvät lähtöön oikeassa järjestyksessä.
Lähtö
- Lähtösuora on oltava riittävän pitkä eikä heti lähdön jälkeen saa syntyä sumppukohtia.
- Heti lähdön jälkeen ei voi olla hyppyriä.
- Kilpailun johtaja antaa lähtöalueen toimitsijoille ohjeet, miten lähtö ja lähdönjärjestely toteutetaan.
- Kilpailijoille on kerrottava, miten lähtö toteutetaan (montako lähtömerkkiä jne).
Reitti
- Reitti on merkittävä selkeästi ja turvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen.
- Kilpailun järjestäjän on varmistuttava, että reitillä on riittävästi ns. nollapyöriä sekä mönkijöitä varmistamassa kilpailun turvallisuutta.
Ratavarikko
- Ratavarikon vähimmäiskoko on 35 metriä * 25 metriä.
- Ratavarikko on rakennettava niin, että vauhti ei pääse nousemaan ajokäytävillä.
- Hidasteiden materiaalina voi käyttää esimerkiksi renkaita, joista voi tehdä shikaaneja hidastamaan vauhtia.
- Varikon alustan pohjaksi suositellaan olevan kova.
- Varikolla on riittävästi toimitsijoita valvomassa toimintaa sekä kirjaamassa mahdolliset rikkeet ylös kilpailun johtajalle toimitettavaksi.
- Varikolle saapuminen ja sieltä poistuminen on rakennettava turvalliseksi.
- Erillisen tankkauspisteen järjestämistä suositellaan. Tankkauspiste on noin 30 metriä pitkä alue radan sivussa ja sitä voidaan käyttää vain tankkaamiseen. Tankkauspisteelle suositellaan lippusiimaa kilpailijan ja tankkaajan välille.
- Kilpailija voi valita huoltoalueen ja tankkauspisteen väliltä ja pysähtyä jommalla kummalla.
- Tankkauspisteen huoltomaton järjestäminen on kilpailun järjestäjän vastuulla.
Turvallisuus
- Kilpailulle on laadittava asianmukainen turvallisuussuunnitelma, joka on toimitettava alueen pelastuslaitokselle vähintään 14 vuorokautta ennen kilpailua.
- Kilpailupaikalla tulee olla lääkäri ja ambulanssi.
Ajanotto
- Maalilinja on merkittävä selkeästi eikä se saa sijoittua hyppyrille.
Tulokset
- Tulokset on julkaistava heti tulosten valmistuttua.
Palkinnot
- Luokittain on palkittava vähintään kolme (3) parasta.
Muut asiat
- Kaikille kilpailijoille on lähetettävä sähköpostilla ohjeet kilpailun kulusta ilmoittautumisen päätyttyä. Ohjeista pitää ilmetä mm. kilpailun aikataulu, lähtöajat/luokka ja yhteystiedot mahdolliseen osallistumisen peruuttamiseen. Peruutukset olisi suositeltavaa tehdä suoraan Mottiin.
- Kilpailijan tekemä ilmoittautuminen on tarkistettava Motista hyvissä ajoin. Erityisesti on tarkistettava, että onko kilpailijalla oikea luokka ja numero!
- Kilpailuun liittyvät asiakirjat, kuten lupadokumentit, tulokset ja tuomariston pöytäkirjat liitteineen, on vietävä Mottiin heti niiden valmistuttua.
- Kilpailun valvoja on pidettävä ajan tasalla kilpailun järjestelyistä.
- Tuomariston kokouksiin varattava riittävän iso, lämmin ja säänkestävä tila.
- Tuomariston sihteeri oltava kilpailun johtavien toimitsijoiden käytössä kokouksissa.
Tukea viestintään ja tiedotukseen
Tutustu tarkemmin klikkaamalla tästä
Lajisäännöt
Cross Countryn lajisäännöt